Europeisk musik under tidig medeltid

Introduktion
Under  medeltiden  utformades  kristendomen  och  den  västerländska  kulturen  
till  vad  de  är  idag.  Romarrikets (och antikens)  fall  berodde  dels  på  
germanernas  framgångar  och  dels  på  kristendomen.  De  germanska  stammarna  
försvann  själva  senare  men  kristendomen  fick  fler  och  fler  anhängare  
i  det  tidigare  så  splittrade  Europa.  Kyrkor  och  kloster  byggdes  över  
hela  kontinenten  och  även  i  det  tidigare  så  hedniska  Norden  fick  
religionen  ett  allt  starkare  fäste.  
Musikaliskt  sett  var  kyrkan  i  början  mycket  avvaktande.  De  kristna  
ledarna  ville  inte  veta  av  något  samband  med  den  hedniska  kulturen  
och  därför  "lånade"  man  av  judarna  genom  att  införa  psalmer  och  
därigenom  dess  sångsätt,  psalmodi.  Detta  var  redan  en  viktig  del  av  
den  judiska  gudstjänsten.  Härifrån  vidareutvecklades  den  katolska  musiken,
som  i  sin  linda  endast  var  en  enstämmig  vokal  monofoni.  

Den  gregorianska  musiken
Kristendomen  fick  sina  fasta  seder  och  traditioner  fastställda  av  den  
romerske  påven  Gregorius  den  Store  (540-604).  Hans  hade  mycket  stort  
inflytande  över  kristendomen,  vilket  märks  tydligast  i  benämningen  på  
den  romersk-katolska  kyrkosången.  Den gregorianska  psalmodin  låter  med  
sina  utsmyckningar  och  långa  vokalstycken  kanske  främmande  för  oss  men  
visar  endast  hur  starkt  influerad  kristendomen  var  från  andra  kulturer.  
Sättet  att  i  slutvokalen  på  ordet  Alleluja  sjunga  långa  tonrankor  är  
typiskt  orientaliskt  som  kristendomen  tagit  från  den  judiska  synagogs
musiken.
En  helt  annan  sångtyp  var  hymnen,  införd  på  300-talet.  Den  skiljde  sig  
från  psalmodin  genom  att  dess  text  inte  var  hämtad  från  Bibeln,  utan  
nyskrivna  dikter.  Detta  gjorde  hymnen  så  omtyckt  bland  folket  att  den  
nästan  kan  jämföras  med  nutidens  popmusik.  Hymnerna  diktades  främst  till  
hjältars  och  ledares  ära.  I  Norden  hyllades  främst  nationalhelgonen  Knut  
(Danmark),  Erik  (Sverige)  och  Olav  (Norge).  
Psalmodier  och  hymner  sjöngs  oftast  som  växelsång  mellan  en  försångare  
och  en  kör  eller  två  körer.                  
För  att  sprida  den  kristna  nyordningen  lät  Gregorius  den  på  300-talet  
grundade  Schola  Cantorum  (sångskolan)  utöka  sin  verksamhet  till  dotterskolor
ut  i  Europa.  Dessa  skulle  liksom  originalet  medverka  i  den  kristna  
missionen  genom  att  utbilda  skönsjungande  män  i  kristen  musik.

Mässan
Den  sakrala  mässan  är  en mycket  gammal  företéelse.  Bland  de  som  finns  be-
varade  har  man  funnit  en  från  1000-talet  nedskriven  med  hjälp  av  nevmer 
(antikt  notsystem  utan  notlinjer).  Mässan  består  alltid  av  samma  text  och  
sånger  även  om  melodin  kan  avvika:
Kyrie  eleison (grek.  Herre,  förbarma  dig  över  oss.)
Gloria  in  excelsis  Deo  (lat.  Ära  vare  gud  i  höjden)
Sanctus,  Dominus  Deus  Sabaoth  (lat.  Helig,  Herre  Gud  allsmäktig)
Agnus  Dei,  qui  tollis  peccata  mundi:  miserere  nobis  (lat.  O  Guds
lamm,  som  borttager  världens  synder,  förbarma  dig  över  oss)
Det  finns  också  speciella  dödsmässor,  Requiem  (lat.  vila),  som  skrevs  då  
uppsatta  ledare  avlidit.  

Tidegärden
Tidegärden  består  av  åtta  mindre  gudstjänster  utspridda  under  dagen  som  
förut  användes  i  kloster  för  att  hjälpa  till  att  hålla  dagsrytmen.  Under  
gudstjänsterna  sjöng  man  ur  Psaltaren  och  arrangerade  skriftläsning. 

Notskriften
Kyrkan  övertog  inte  grekernas  notskrift  utan  uppfann  en  egen  som  med  hjälp  
av  s  k  nevmer  (grek.  vinkar)  angav  nästa  tons  läge.  På  1100-talet  utvecklades  
det  första  notsystemet  med  linjer  och  efter  sekel  av  vidareutveckling  har  
man  kommit  fram  till  dagens  nästintill  perfekta  system.  

Carmina  Scholastica
Sakral  medeltidsmusik  behöver  inte  bara  syfta  tillbaka  på  det  religiösa.  Vid  
de  större  domkyrko-  och  klosterskolorna  uppstod  sånger  som  också  var  anpassade  
till  vardagen.  Dessa  carmina  scholastica,  skolsånger,  hade  stor  betydelse  för  
bl  a  den  nordiska  undervisningen.  Den  berömda  sångsamlingen  Piae  Cantiones,  ut-
given 1582   betecknas  som  Sveriges  första  "egna"  skolsångbok  och  består  huvud-
sakligen  av  högtidssånger.  
Studenterna  skrev  också  själva  visor,  ofta  med  mer  lättsamt  innehåll  såsom  dans-
skämt-  och  dryckesvisor.   Denna  viskonst  är  väl  känd  och  kallas  vagantdikting.

Trubadur-  och  minnessång
I  början  av  1100-talet  började  en  ny  sorts  musikkonst  blomma  upp.  I  Syd-
frankrike  blev  det  på  modet  för  unga  adelsmän  att  skriva  dikter  och  sedan  
sätta  ihop  en  melodi  till  den.  Dessa  män  kallades  trubadurer,  finnare (av  
text  och  melodi).  Var  man  duktig  blev  man  berömd  och   fick  framföra  sina  verk  
vid  de  stora  hoven  och   kanske  gifta  sig  med  hovets  dotter.  
Trubadurernas  arbete  gjordes  i  Nordfrankrike  av  s  k  trovärer  och  i  Tyskland  
av  minnessångare (tys.  minne=kärlek).  Gemensamt  för  dem  alla  är  att  deras  visor  
är  romantiska  på  gränsen  till  erotiska.  Melodierna  är  förmodligen  hämtade  från  
folkvisor  eller  gregorianska  sånger.  Notabelt  är  att  det  var  med  vissångarna  som  
den  instrumentala  musiken  återkom  på  bred  front  till  Europa.  Den  hade  tidigare  
varit  tidvis  förbjuden  p  g  a  att  den  förknippats  med  hedniska  kulturer.
Trovär-  och  minnessången  dog  så  småningom  ut  och  ersattes  av  de  s  k  mäster-
sångarna.  De  kunde  dock  inte  mäta  sig  i  skicklighet  jämfört  med  sina  föregångare.  
Detta  beroende  på  att  mästersångarna  var  vanliga  hantverkare  som  hade  långt  ifrån  
samma  utbildning  som  trubadurerna  eller  trovärerna.  Vissa  höjde  sig  dock  från  
mängden,  t  ex  Hans  Sachs,  huvudrollsinnehavare  i  Wagners  opera  "Mästersångarna  i  
Nürnberg".  

Viskonsten  i  Norden
På  1200-talet  kom  riddarväsendet  till  Norden  och  därmed  också  trubadurkonsten.  
Den  nordiska  visan  var  tydligen  inte  helt  lik  den  franska  eftersom  den  fått  en
egen  benämning,  ballad.  Idag  är  det  dock  svårt  att  riktigt  veta  vad  som  sär-
skiljde  den  eftersom  det  inte  finns  en  enda  ballad  kvar  i  original.  Det  man  
vet  säkert  är  att  innehållet  bl  a  indelades  i  riddarballader (kärlek),  kämpa-
ballader  (hjältar),  historiska  ballader  (strider),  naturballader(näcken  m  fl)  och  
legendballader (helgon).
Den  kanske  mest  kända  balladen  är  den  om  Ebbe  Skammelsrud. En  speciell  kult  
verkar  också  ha  byggts  upp  kring  stalledrängen  Staffan.  Han  finns  avbildad  på  
kyrkomålningar  i  hela  Svea- och  Götaland  samt  omtalad  i  flera  olika  folkvisor,  
bl  a   i  en  från  1200-talet  som  räknas  som  Sveriges  äldsta. 
Balladerna,  som  ursprungligen  endast  hörde  hemma  hos  de  högre  klasserna  blev  
efter  hand  allt  mer  folkligt  lagda  och  övertogs  av  bondekulturen.

Flerstämmighetens  utveckling
Ett  av  de  största  genombrotten  i  Europas  kulturutveckling  kom  när  polyfonin 
(polys=flera, fone=ljud)  började  användas  inom  musiken.  Det  blev  ett  sådant  trend-
brott  att  folk  efter  ett  par  år  inte  längre  förstod  sig  på  den  enstämmiga  
musiken.  Nästan  all  tidigare  skriven  musik  som  fanns  att  tillgå  rearrangerades  
och  fick  minst  en  ny  stämma.  
Varifrån  kom  då  flerstämmigheten?  Ingen  vet  med   säkerhet. Tekniken  fanns  dock  
hos  mindre  folkgrupper  på  bl  a  de  brittiska  öarna  innan  den  nådde  
Kontinentaleuropa.  Upptäcktsresanden  Giraldus  Cambrensis  skildrar  i  en  krönika  
från  1200-talet  flerstämmiga  körer  som  han  mött  i  de  norra  delarna  av  England  
och  Wales.  Han  antyder  att  befolkningen  har  tagit  efter  ockuperande  danska  och 
norska  vikingars  sångsätt.
Flerstämmigheten  började  annars  utvecklas  i  norra  Frankrike  på  1000-talet.  Till  
att  börja  med  var  den  strängt  vokal  och  sakral.  Sedan  lade  man  på  stämma  
efter  stämma  varav  den  låga  ténoren  bestod  av  långa  toner  som  ackompanjerade  
en  snabbare  ljusare  melodi,  discantus.  Ovanpå  denna  lades  en  tredje  stämma,  
triplum  och  så  småningom  en  fjärde  melodi,  kvadruplum.  Denna  melodistruktur  som  
utvecklades  på  1400- och  1500-talen  kan  betecknas  som  musikalisk  gotik,  p  g  a  
dess  likheter  med  den  gotiska  arkitekturen  och  konsten.  

Notre Dame-skolan  och  Ars  Nova
Den  kanske  mest  berömda  av  medeltidens  läroverk  var  Notre-Dame-skolan  i  Paris.  
Den  grundades  på  1200-talet  för  utbildning  inom  den  då  ledande  gotiska  
arkitekturstilen  och  flerstämmiga  musiken.  Notre-Dame  ledde  utvecklingen  inom  
dessa  två  områden  och  utarbetade  bl  a  en  ny  version  av  notskriften,  
mensuralnotskriften.  
På  1300-talet  inleddes  en  ny  epok  inom  musiken  kallad  Ars  Nova,  den  nya  
konsten.  Den  började  i  Italien  och  Frankrike  där  flerstämmigheten  blivit  
så  dominerande  att  den  börjat  tränga  tillbaka  den  enstämmiga.  Tonkonsten  
utvecklades  snabbt  och  t  o  m  den  tidigare  så  konservativa  kyrkan  började  
uppdatera  sina  alster.  

Musikinstrument
Det  utvecklades  många  olika  musikinstrument  under  medeltiden.  Vissa  används  
än  idag  men  de  flesta  har  blivit  ersatta  av  modernare  uppföljare.  Medel-
tiden  får  ändå  betraktas  som  den  tidsålder  då  många  musikinstrument  
genomgick  sin  största  förvandling  till  vad  de  är  idag.  De  var  inte  
längre  bara  bra  på  att  låta  utan  hade  också  möjligheten  att  skapa  musik.  
Ingenting  var  dock  färdigutvecklat  än.  Gitarren,  blockflöjten,  trumpeten,  
och  cymbalen  fanns  men  var  alla  än  så  länge  klumpiga  och  lät  ganska  
illa.  Det  fanns  orglar  i  kyrkorna  men  tangenterna  var  så  stora  att  
organisten  var  tvungen  att  använda  armbågen  för  att  orka  trycka  ner  dem.  
Utvecklingen  går  som  tur  är  framåt.
                                                                                   
    Källförteckning

Musikhistoria:  Arne  Aulin,  1970,  Natur  och  Kultur,  Stockholm
     
       


j